Miss bidrottning

Direktlänk till inlägg 8 mars 2011

Förlossningsberättelse

Av bidrottning - 8 mars 2011 14:04

Ja som de flesta utav er redan vet så kom ju lilla Lovisa till världen den 27e februari kl 05.25

Efter det har det hänt en hel del, här kommer min förlossningsberättelse och tiden där efter.

Håll till godo, för er som orkar och känner för att läsa :)

 

......................

 

Slemproppen gick ju redan på måndagen, sen började förvärkarna kännas allt oftare och delar utav slemmisen släppte lite varje dag, men på lördagen tror jag den sista och avgörande biten släppte...stor var den också!
Tidigare under veckan kunde jag inte se nåt mönster på hur värkarna kom, ibland flera gånger i timmen ... till att sen komma med flera timmars mellanrum.

På lördagen, den 26e kände jag mig riktigt mysko i kroppen, svårt att förklara och värkarna hade blivit mer kännbara. Likaså trycker neråt och ibland trodde jag att jag skulle bajsa på mig, ett riktigt tryck där med. Svärfar kom för att hämta Felicia, hon hade sportlov och skulle tillbringa det några dagar uppe i Sandviken. Egentligen skulle hon ha åkt dit på söndagen, men eftersom jag kände mig som jag gjorde så ringde vi hit honom en dag tidigare..vilket visade sig vara en bra ide lite senare :)

 

Vi gick o la oss vid 19 tiden den kvällen, för att samla krafter. Men jag sov inget, värkarna blev starkare då de väl kom, men fortfarande var det inget direkt mönster på hur de kom och det var det som gjorde att de på förlossningen tyckte att jag kunde avvakta..att det var så pass långt mellan dom ibland. Men runt 23 tiden fick jag lov att ringa in igen för då började det bli ett riktigt tryck ner mellan benen när de kom och ibland trodde jag att hon var påväg ut genom bajshålet ;) Vi fick OK för att komma in på en koll.

 

Både jag o Johan var övertygade om att vi skulle få åka hem igen, så vi kollade aldrig igenom BBväskan utan tog den som den stod..lite dumt såhär i efterhand, då Johan knappt fick med sig nå kläder alls.

 

Här kommer info från min förlossningsjournal

 

00:25 Inskrivning

         Jag tyckte nästan det kändes pinsamt att vara där, att de skulle tycka att jag var mesig som åkte in då inte värkarna var speciellt jobbiga. Det var det där trycket som var värst...o eftersom vi hade 10 mil att åka så kändes det ju bäst att åka in. Men jag är sådär som peron, vill liksom inte vara till "besvär" i onödan.

Barnmorskan (som förövrigt var underbar) gör en undersökning på mig för att se vart vi låg till o hur vi skulle gå vidare. Hon ville inte släppa hem oss eftersom vi hade så långt att åka men vi skulle förbereda oss på att kanske få gå runt endel på sjukhuset för att sätta igång värkarna.

Hon undersöker mig och stannar helt plötsligt upp och gapar liksom..jag blir lite orolig..hur är du skapt? frågar hon. Va?? Nu blir jag frågande..haha!

Vilken kvinna du är ! Vilken magisk kvinna! Men vad nu då!??! Tänker jag.

Jo då är jag öppen 8 cm redan!! Haha..och så kännbart var det inte!

Vilken härlig känsla det var att få höra de orden..JAG HAR ETT GLÄDJANDE BESKED TILL ER, DU ÄR ÖPPEN 8 CENTIMETER REDAN OCH KANTERNA ÄR MJUKA!
Huvudet var fixerat i bäckeningånen och hon kunde känna huvudet, jo men TACK tänkte jag ! Inte konstigt att jag kände sånt tryck då .

 

03:05 De tycker att CTG visar dåligt med accelrationer så det sätter en skalpelektrod på hennes huvud som fångar upp pulsen lättare. Men den var otroligt mkt ivägen där den hängde o dinglade !!

Värkarna tyckte de också var svåra att registrera.

 

04:32 Det bestäms att de ska sätta dropp, så värkarna kommer igång mera, är fortfarande öppen 8 cm.

 

04:45 Öppen 9 cm och mjuka kanter.

05:08 Jag går på toaletten och då smäller det till, jävlar i min låda vilka värkar som kommer , konstant, har inte ens tid att andas emellan. Å då var jag redigt irriterad på elektroden som hängde mellan benen och sen droppvagnen som jag behövde dra med mig, o så värkarna som var riktigt riktigt intensiva!

 

05:12 Börjar jag krysta, minns att Johan står uppe vid mig, vid huvudändan, jag tar ett redigt tag runt hans t-shirt och sen står han där han står..har jag fått höra efteråt..haha. Sen la jag tydligen av ett skrik som hörde över hela Danderyd..asg!

 

05:25 Jag hinner att dra 2 tag med lustgasen innan allt är klart! Lovisa kommer till världen    Lilla lilla tjejen, 2360g och 47 cm lång.

 

Själva förlossningen var underbar ! Å nu efteråt har jag inte ens haft en känning i de nedre regionerna om att jag fött barn, behövde inte sys eller inte ens en bristning. Så himla mkt enklare förlossning på så vis än vad det var med Felicia, då krystvärkarna där höll på i 4 timmar !

 

    

 

........... ................... ................... .................  

Men sen ni, händer det grejjer som var bra mkt jobbigare än själva förlossningen. Den var bara en "bisak" i det hela.

Moderkakan ville såklart inte släppa o komma ut, man har en timme på sig o släpper den inte då så får man in på op och det hände såklart mig!

Två BM försökte få ur den, de hängde på min mage, vilket gjorde bra mkt ondare än själva förlossningen. Jag fick andas lustgas som en toka! Tillslut känns det som att hela maginnehållet åker upp och jag hör ett stort "PLOFF"

Ahh där kom den tänkte jag..men icke! Det var 3 liter blod istället :S

 

Då fick Lovisa komma fört över till Johan, helt plötsligt var rummet fullt av en massa folk och jag rullades iväg till op..haha hör nu Malin! Det enda jag säger hela vägen dit och till narkosläkaren..jag ska inte sövas, vad ni än gör men söv mig inte !! Ingen ville lyssna på mig..så kom de med den där jävla masken iaf..NEEJ sa jag, jag ska INTE sövas! Ni får ta ut den ändå!

Sen minns jag inget mer förrän de säger, nu kan du vakna. Jag hade inte mkt att komma med där inte..haha!

 

Jag rullas till uppvaket och får efter ett tag komma ner till avd dit Johan och Lovisa också kom efter ett tag.

Sen var jag riktigt svag där ett par dagar, HB sjönk till 77, jag fick kateter och tillslut beslöt de att ge mig 2 påsar blod för att hjälpa kroppen på traven.

 

Men efter 3 dagar eller nåt kunde jag börja gå upp på toa, med hjälp utav personalen. Fick sitta på en stol och duscha och kände mig som Agda 90 ungefär :P

 

Under den här tiden hade Lovisa lite problem att hålla blodsockret, lätt hänt när de är lite mindre. Annars var allt fint med henne. Men natten till onsdagen kräktes hon hela tiden. Hon fick inte behålla någonting och tillslut fanns det ju bara galla som kom upp, stackars liten. Vid det här laget var jag utskriven och vi skulle ha fått åkt hem på onsdagen, men blev nu istället skickade till en annan avdelning, neonatalen, avd 21 där de kunde ha lite extra koll på henne.

Där var det fantastiskt! Super bra personal och rummen var riktigt lyxiga !

Men allt var bra med Lovisa, blodsockret stabiliserade sig och det behövdes inga fler koller på det, hon gick upp i vikt som hon skulle så hon blev utskriven..MEN då blev jag dålig igen! *suck o pust*

På fm på torsdagen fick jag världens frossa! Har aldrig frusit så mkt i hela mitt liv, flera filtar, täcken , lakan och jag hackade ändå tänder och frös så det värkte i hela kroppen. Tempen steg på några minuter upp till 40 grader.

Då blev det fart på personalen igen, gynläkare kom och jag blev skjutsad dit på en koll då de befarade livmodersinflamation, blodförgiftning..ja you name it!

Där visade det sig att jag hade blod kvar i livmodern men ingen inlfamation där(men vilken turvi inte hann åka hem!), fick tabletter att ta så det kom ut.

Sen hade jag en allvarlig urinvägsinfektion som hade stigit uppåt o gett mig en allmän infektion i kroppen.

Fick en massa mediciner intravenöst och åter på ruta 1 kändes det som.

Febern kom o gick hela tiden.

 

Det var ett evigt sökande o forskande för läkarna att hitta exakt vilken medicin de skulle sätta in, ett dygn fick jag lov att ta en medicin som jag inte kunde amma på, vilket Lovisa inte alls gillade ! Hon förstod inte varför jag inte tog fram tutten då hon låg hos mig o blev allmänt frustrerad!

 

Eftersom Lovisa nu var utskriven så fick vi flytta ner till avd vi kom till först, nu var vi duktigt less på detta sjukhus och ville bara hem!
Nu fick vi iaf det glada beskedet att de hade fått fram em medicin jag kunde amma på! :)

Jag och Lovisa nöjda igen :)

 

Även jag blev utskriven igår, den 7e mars så nu är vi hemma igen.

Ja det var det hela i stora drag.

 

           

 

 

   
 
Cornelia

Cornelia

8 mars 2011 17:46

Nu fick jag äntligen reda på vad som egentligen hände dig, har undrat och tänkt mycket på dig vet du. Haha inte nersövd, envisa toka dui är! :P
Skönt att du/ni repade er igen och att ni kan va hemma och bara njuta nu!
Så söt hon är! Så pytteliten :)

Det gick si och så på sjukan idag, den hade inte fastnat och de kallade tom in en dr på röntgen, ska uppdatera sen :)

Kraaam

http://www.anglavingarochappelskruttar.blogg.se

 
monica

monica

8 mars 2011 17:47

Grattulerar ! Tråkigt att du fick stanna så länge på sjukhuset dock. Det är inte direkt din favoritplats har jag förstått:)

http://katt-drottningen.se

 
Mija

Mija

8 mars 2011 19:56

Åh, så underbart!!!
TACK för att du delar med dig av upplevelsen, både de negativa och de positiva delarna.

Och tack för den FINA kommentaren.. Jag blir så löjligt glad, stolt och lycklig. Jag hoppas verkligen att jag blir en bra BM när jag är färdig.. :D

Bamsekramar till er och GRATTIS till er alla.
Hälsa även Felicia, hon ser så stolt ut på fotot..

http://mammamija.blogg.se

 
Anna

Anna

8 mars 2011 20:09

såååå söt hon e lilltösen!! och stortösen och mamman likaså! :) kram

http://annaspoints.blogg.se

 
Mia

Mia

8 mars 2011 22:18

Vilken sötnos //Mia

http://aikmorsan.blogg.se

 
Terese

Terese

8 mars 2011 22:34

Åh vad kul att du delade med dig av din förlossning och tiden efter. Vilken jobbig start det blev för dig, men nu hoppas jag att det lugnat ner sig. Otur att det blev jobbiga starter för både dig och mig!

Ja du kan ju förstå hur även jag kände mig efter snittet, kände precis som det du skrev....som Agda 90. Dagen efter snittet fick jag hjälp upp för att gå in och duscha, de stod och höll i mig och jag fick sätta mig på en pall efter en stund då jag inte orkade stå upprätt!

Är väldigt glad att du i alla fall fick en sådan "lätt" och enkel förlossning när det blev som det blev efteråt.

Hon är så himla söt lilla Lovisa och storasyster ser så stolt ut :-D

Undrar om du behöver kläder till Lovisa? Vi tänkte vi skulle rensa bort de mindre tjejkläderna eftersom vi nu inte behöver dom längre och givetvis skänker vi dom till dig!

Kramar

http://teresedenrara.blogg.se

 
Terese

Terese

9 mars 2011 22:18

Pontus sover faktiskt väldigt bra på nätterna, peppar peppar. Han sover oftast 2-3 timmar, vaknar och ammar och somnar om direkt. Nu de sista nätterna ammar jag honom när jag ligger ner på sidan, vilket har funkat bra faktiskt så då somnar vi oftast så efter en stund. Förut skulle han ju absolut ligga på bröstet, ibland funkade det också att ha honom liggandes på en kudde tätt intill mig (med en arm runt honom)

Jobbigt att hon är lite aktiv på nätterna och inte gärna somnar om. Ni har inte skarp lampa tänd så hon blir pigg av den? Jobbigt också med hennes kräkningar. Pontus spyr ju han också, men inte så himla mycket. Kommer ju lite grann i omgångar bara. Har du provat lägga henne på en kudde (när de är så små får de ju plats med hela kroppen på kudden!) och du har ena armen under kudden (eller över kudden men under hennes huvud) Då kommer hon upp lite.

Hoppas det blir bättre på nätterna snart!

Kramar

http://teresedenrara.blogg.se

 
Johanna

Johanna

10 mars 2011 15:01

Grattis igen, oj, vilken resa ni har gjort! Skönt att ni alla är på bättringsvägen igen. Men vilken skön "första" del av förlossningen, man kunde ju ha önskat att moderkakan kom ut lika smidigt....

Kramar! Ta hand om er ordentligt nu och hoppas Felicia kryar på sig med.

http://minbebis.com/blogg/langtan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bidrottning - 27 oktober 2011 17:59

http://vimsmaja.blogg.se    

Av bidrottning - 25 oktober 2011 09:44


Snart flyttar jag! Håll utkik efter den nya adressen .     ...

Av bidrottning - 24 oktober 2011 08:32


Nu behöver jag verkligen hjälp här inne. De har breddat  headern och jag behöver göra en ny design! Men kan jag det? NEJ! I need some help!! Please! Vill göra om den helt på en gång.   Någon som är duktig på att designa bloggar?   ...

Av bidrottning - 21 oktober 2011 18:20

Johan Alander..det var inte så länge sedan som jag fick upp ögonen för honom. Han var med på Efter 10 med Malou..vilken historia han berättade. Ingen lätt uppväxt där inte...Han har skirivit en bok också, om sin uppväxt, den är ett måste för mig att ...

Av bidrottning - 18 oktober 2011 11:35

Jag vill bara tipsa om en grejGroupon! En sajt där man kan få upp till 70% rabatt på allt mellan himmel o jord..från husgeråd till upplevelser.Som häromdagen tex..då fick jag ett erbjudande om en klippning,färgning/slingning & hårspa(huvudmassage mm)...

Ovido - Quiz & Flashcards