Miss bidrottning

Alla inlägg den 5 oktober 2010

Av bidrottning - 5 oktober 2010 16:59

Nu är du 16 veckor gången (eller gravid i 17:e veckan, om du föredrar att räkna så). Nu är din bebis stor som en avocado, men under de kommande tre veckorna går den in i en växtspurt som kommer att fördubbla dess vikt. Under tiden kommer den att leka med navelsträngen och öva sina lungor genom att 'andas' fostervatten. Bebisen har druckit fostervatten ett litet tag nu och kan kissa. Du är också inne i en slags växtspurt och din livmoder är nu så stor att den har börjat tänja på ligamenten som omger den. Om du känner smärtor nu, kan det vara därför.


Många kvinnor vill föda sin bebis i vatten. I Sverige får du vara i badet under öppningsskedet om du vill — vattnets värme och bärkraft upplevs av många som avslappnande och smärtlindrande — men barnmorskan kommer att be dig stiga upp ur vattnet för att krysta.


Det är en sak som är säker, att i vatten vill jag vara under öppningsskeendet..jag vet vad varmt vatten gör med min kropp i dag..är bland den bästa medicinen! Hoppas bara att jag kommer att få vara det också, med Felicia ville jag med det men då det började med att vattnet gick för mig så ville de inte att jag skulle vara i vatten för infektionsrisken.
De kanske ser annorlunda på detta nu..var ju ändå 10 år sedan..



Ovido - Quiz & Flashcards