Miss bidrottning

Alla inlägg den 9 oktober 2010

Av bidrottning - 9 oktober 2010 11:46


Oro för den egna hälsan kan vara motiverad när man vet att man har en kronisk sjukdom eller att graviditeten är komplicerad. Tyvärr är det många som oroar sig i onödan för de helt normala symtomen vid en graviditet.

Ångestsjukdomar är vanliga i befolkningen. De flesta människor har någon gång haft en panikattack med plötslig och mycket stark ångest, hjärtklappning och andnöd eller yrsel. Flera procent av kvinnor i barnafödande åldrar lider av paniksyndrom, det vill säga återkommande täta panikattacker. En del kvinnor har, ibland i onödan, slutat med en medicin som hjälpt dem tidigare. När du är gravid får du lättare hjärtklappning och andnöd av rent fysiologiska skäl. En kvinna med benägenhet för panikattacker kan lätt misstolka dessa symtom och tro att hon nu har återfallit i sin sjukdom. Hon blir rädd och symtomen förstärks av den psykiska reaktionen.

Andra ångestproblem som man haft tidigare blir ibland bättre under en graviditet och ibland sämre. Det är jobbigt att ha psykiska problem och vara gravid - du känner dig ofta mindre värd som blivande mamma och skäms över att du inte kan vara lugn och nöjd.

Det här var lite skönt för mig att läsa..
Jag är nämligen orolig konstant! Antagligen mkt beroende på mina blödningar, sen är jag ju knäpp också ! Söker ju runt på sidor där gravida fått störtblödningar, där foster "ramlat" ut bara...sånt tar jag såklart till mig ! Ja DET kommer hända mig !
Sen tänker jag på förlossningen, att jag ska blöda till döds, att hjärtat inte ska orka, att jag ska få havandeskapsförgiftning och att det hela slutar med kejsarsnitt..å det har man ju hört att kejsarsnitt o övervikt inte går ihop!!
Å såklart kommer jag drabbas utav alltihopa..ja icke att förglömma högt blodtryck !
Det här tänker jag på, flera ggr om dagen.
Är det konstigt att jag framkallar panikångest??
Jag hade ju väldiga problem med PÅ  innan jag blev gravid .

Usch jag vill bara kunna njuta, men det går verkligen inte :(


Av bidrottning - 9 oktober 2010 10:02

Godmorgon alla fina.
Jaha, då var man helt alena igen då*suck*
Johan och Felicia har åkt upp till Gävle och hälsat på Lisbet. De ska även möta upp Hasse där. Först var Hasse osäker på om Felicia skulle följa med o träffa henne, hon ligger återigen i respirator på intensiven, så han tyckte det kunde bli en otäck upplevelse för henne. Medans jag aldrig har tvivlat en sekund, hon är så stor och klok min dotter, ja man måste träffa henne för att förstå. Lite lillgammal så. Hon har hela tiden varit helt o fullt säker på att hon velat följa med, blev ledsen då Johan sa kanske igår. Hasse skulle prata med läkaren först, vad de tyckte. Men enligt läkaren var det OK.

Felicia har även gjort en jätte gullig teckning till Lisbet, där hon även skrev så fint så mina tårar kom..iofs inte så svårt att få fram dom nu för tiden ;)
Den dagen hon vaknar upp kommer hon bli super glad utav att se den, det är jag övertygad om ! Frågan är bara NÄR hon vaknar upp? Vaknar hon upp så kommer det bli en njuroperation i Uppsala..ja det är mycket som min bräckliga lilla svärmor ska klara utav nu :/

Igår kväll hade vi super mys med chips, dipp o cola till Idol..Linda var en favorit för mig tidigare men igår sjönk hon i mina ögon, jag tyckte hon gjorde bort sig totalt..å då inte speciellt när hon sjöng utan sättet hur hon var ! En riktig diva, som spelad över totalt !! Nej ut med henne !

Minnah (vår Hallsta tjej) gick det ju fint för igen :) Men nog håller jag med Laila,hon passar bättre som blond !
Förövrigt så ligger namnet  Minnah   bra till om det blir en liten tjej för oss i mars :) Det föll både mig o Johan på läppen :) Å jag är rätt så säker på att det blir en tjej, har den känslan.  

Ikväll ska Felicia på maskeradkalas, till en tjej i klassen. Hon fick bestämma helt vad hon skulle klä sig till och det blev en pokerspelare :) Ser mer ut som en maffiaboss i mina ögon. :)
Jag kanske får till ett kort senare som jag kan lägga ut här.

Ja ja nu ska jag försöka få de här timmarna att gå, tills jag får hem mina älsklingar igen !

Ha en bra dag alla !

Ovido - Quiz & Flashcards