Miss bidrottning

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2010

Oro & ångest vid graviditet

Av bidrottning - 9 oktober 2010 11:46


Oro för den egna hälsan kan vara motiverad när man vet att man har en kronisk sjukdom eller att graviditeten är komplicerad. Tyvärr är det många som oroar sig i onödan för de helt normala symtomen vid en graviditet.

Ångestsjukdomar är vanliga i befolkningen. De flesta människor har någon gång haft en panikattack med plötslig och mycket stark ångest, hjärtklappning och andnöd eller yrsel. Flera procent av kvinnor i barnafödande åldrar lider av paniksyndrom, det vill säga återkommande täta panikattacker. En del kvinnor har, ibland i onödan, slutat med en medicin som hjälpt dem tidigare. När du är gravid får du lättare hjärtklappning och andnöd av rent fysiologiska skäl. En kvinna med benägenhet för panikattacker kan lätt misstolka dessa symtom och tro att hon nu har återfallit i sin sjukdom. Hon blir rädd och symtomen förstärks av den psykiska reaktionen.

Andra ångestproblem som man haft tidigare blir ibland bättre under en graviditet och ibland sämre. Det är jobbigt att ha psykiska problem och vara gravid - du känner dig ofta mindre värd som blivande mamma och skäms över att du inte kan vara lugn och nöjd.

Det här var lite skönt för mig att läsa..
Jag är nämligen orolig konstant! Antagligen mkt beroende på mina blödningar, sen är jag ju knäpp också ! Söker ju runt på sidor där gravida fått störtblödningar, där foster "ramlat" ut bara...sånt tar jag såklart till mig ! Ja DET kommer hända mig !
Sen tänker jag på förlossningen, att jag ska blöda till döds, att hjärtat inte ska orka, att jag ska få havandeskapsförgiftning och att det hela slutar med kejsarsnitt..å det har man ju hört att kejsarsnitt o övervikt inte går ihop!!
Å såklart kommer jag drabbas utav alltihopa..ja icke att förglömma högt blodtryck !
Det här tänker jag på, flera ggr om dagen.
Är det konstigt att jag framkallar panikångest??
Jag hade ju väldiga problem med PÅ  innan jag blev gravid .

Usch jag vill bara kunna njuta, men det går verkligen inte :(


 
 
Terese

Terese

9 oktober 2010 15:31

Usch så jobbigt, men skönt ändå att läsa för dig. Kan du inte få prata om din oro med mvc läkare/kurator eller något för att stilla din oro lite? Det är många tankar och funderingar som kommer upp när man sitter och tänker.

Förlossningen, kommer gå jättebra men det är klart att man oroar sig ändå innan. Och om det skulle bli snitt så är det ju ändå ingen fara för din del. Du har lite övervikt men du äter sunt, har ingen diabetes, inga hjärtproblem och röker inte så risken är ändå ganska liten för att det ska drabba dig något allvarligt. När jag gjorde snittet med Filippa så hade jag ändå ett BMI på 30 så jag var ju också överviktig men läkaren sa att det inte var några problem eftersom jag inte var sjuk eller rökte.

Allt kommer gå så bra vännen, det är jag övertygad om!

Puss och kram

http://teresedenrara.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bidrottning - 27 oktober 2011 17:59

http://vimsmaja.blogg.se    

Av bidrottning - 25 oktober 2011 09:44


Snart flyttar jag! Håll utkik efter den nya adressen .     ...

Av bidrottning - 24 oktober 2011 08:32


Nu behöver jag verkligen hjälp här inne. De har breddat  headern och jag behöver göra en ny design! Men kan jag det? NEJ! I need some help!! Please! Vill göra om den helt på en gång.   Någon som är duktig på att designa bloggar?   ...

Av bidrottning - 21 oktober 2011 18:20

Johan Alander..det var inte så länge sedan som jag fick upp ögonen för honom. Han var med på Efter 10 med Malou..vilken historia han berättade. Ingen lätt uppväxt där inte...Han har skirivit en bok också, om sin uppväxt, den är ett måste för mig att ...

Av bidrottning - 18 oktober 2011 11:35

Jag vill bara tipsa om en grejGroupon! En sajt där man kan få upp till 70% rabatt på allt mellan himmel o jord..från husgeråd till upplevelser.Som häromdagen tex..då fick jag ett erbjudande om en klippning,färgning/slingning & hårspa(huvudmassage mm)...

Ovido - Quiz & Flashcards