Miss bidrottning

Direktlänk till inlägg 13 februari 2011

Vad hände egentligen?

Av bidrottning - 13 februari 2011 11:41

Ja jag har fått endel frågor om vad jag egentligen pysslade med i fredags,det var inte min dag helt enkelt.

Dagen började ju med snökaos här, inga bussar som gick i hela stockholmslän, så det blev till att skotta fram bilen för att Felicia skulle kunna komma till skolan. Plogningen var ju inte toppen på vägen direkt, det hade blåst upp till drivor på vägen, men jag tog mig iaf till skolan o hem innan jag körde fast. När jag skulle vända bilen här hemma på gården så körde jag för långt ut i djupsnön, å sen stod bilen där den stod.

 

Jag hade gjort upp med BM på onsdagen att jag skulle till VC på fredagen för att kolla trycket igen, då det var högt i onsdags.

Så kl 10 behövde jag ut igen !! Kände ju att jag behövde ta det där trycket med eftersom det skulle bli helg o allt.

Ringde till Johan och det löste sig så att han kunde komma hem o ta loss bilen och då följde han med mig till VC också, vilket var tur i efterhand. För trycket var fortfarande högt så jag fick ringa till DS. De tyckte då att jag skulle komma in..så det blev aldrig för Johan att åka tillbaka till jobbet..vi fick även försöka få tag på Felicia i skolan, så hon fick komma hem tidigare, då det ju inte gick nå bussar så hon kunde ju inte ta sig hem själv. F fick vara ensam här mellan 12-15.30 tills mormor kom hit efter jobbet. Hon är så duktig och stencool min lilla tjej, vilket jag har svårt att förstå ibland då jag var rädd för allt o lite till då jag var liten ;)

Det känns skönt att F är så säker i sig själv och inte oroar sig i onödan.

 

Nu ska jag inte sitta o dra varenda sekund av den här dagen..men påväg in så var det en trafikolycka på E18, så vi blev stående i kö där i en timme ungefär*suck*

Så vi kom in till DS precis lagomm till att labbet stängde, så jag hann inte ta några blodprover(tox) där*typiskt* då det tar minst en timme att få svar på proverna!
Vi gick upp till Obstetriska mottagningen och fick vänta..vänta..o vänta.

Tillslut satte de en CTG på mig och så fick jag ligga med den i 30 minuter ungefär så de fick en kurva. Sen blodprov, som vi då fick vänta på sen i en timme ungefär. Blodtrycket visade fortfarande högt..fick tillslut träffa en läkare*i dont like her* det visade sig att toxproverna visade bra ! *Skönt*

Hon frågade om symptom på hf, men det hade jag ju inga.

Hon ville ge mig en trandate(bltrmedicin) o så vila 1 timme på det för att se om den verkade på mig..så då blev det så. ett tryck till efter det..hade gått ner men inte tillräckligt i hennes ögon. Vid det här laget är kl 21 och vi åt senast när kl var 11. Allmänt less bägge två!!

Nu började de prata om att lägga in mig!! Det har det aldrig varit prat om tidigare, då blodproverna visat bra och trycket var inte högre än vad det brukar vara. Jag blev irriterad o sa att jag tänker inte läggas in!!!

Läkaren vill ge mig en trandate till och vila 1 timme *Suck*

Men då fick vi följa med ner till förlossningen , för obstetriska mottagningen stängde kl 21.

Jahopp! Ner dit, fick en tallrik fil iaf! Johan gick till patienthotellet o köpte en macka.

Sen in i ett rum o vila..det var ett rum där man antagligen kan hamna efter att bebben kommit, det var skötbord, den där lilla plast"sängen" som de ligger i, blöjor, ja en massa som bara gjorde att jag längtade Ännu mera tills lillan kommer :)

Sen tillslut kommer iaf en BM in och ska ta trycket igen..det hade sjunkit, men ja det var ju högt ändå.

Men för att vara mig, inte skyhögt.

Hon skulle prata med läkaren, så vi fick vänta igen.

Jag låg bara o oroade mig för att bli kvar, hatar allt vad sjukhus heter o hade jag blivit kvar där ensam hade jag fått råpanik kan jag säga !!

Tillslut kommer iaf en läkare in, å SÅ glad jag blev när jag såg honom! :D

Han var den som gjorde tillväxtultraljudet på mig sist och jag gillade han. En utländsk, lite skämtsam..ja vi klaffade helt enkelt. Jag såg direkt att han kände igen oss också och sa även att "visst har jag gjort ul på dig?" hehe, lite kanske man påverkar vissa människor iaf, för hur många gör inte han UL på??

Å det här var ju ett tag sen.

 

Nej nu måste jag gå tillbaka lite i historien...den andra läkaren..på obstriken..hetsade ju upp sig som sjutton över mitt bltr, sån läkare som gör mig helt hispig o som INTE är bra för mig. När hon märkte att jag inte ville bli inlagd så började hon berätta för mig vad högt blodtryck kan ge, som hjärnblödning, infarkt, inte bra för bebisen eller mig..ja you name it! Som om jag inte visste det!! Men då blev Johan irriterad och frågade vad det var som gjorde trycket så jävla katastroffarligt NU helt plötsligt, då jag tom haft högre tidigare och de inte ens har bett mig komma in då utan avvakta!

Då började hon stamma lite...

Ja detta var en parentes..så att ni förstår detta med den andra läkaren nu lite bättre kanske..eller det kanske ni inte gör, fan vad jag svamlar.haha

Iaf så säger jag direkt..jag tänker INTE bli inlagd.."Inlagd säger han..varför då??"

Nej precis, varför då säger jag :D

Då får jag äntligen en vettig förklaring!! Att jag äter en super låg dos utav Trandate, 2 tabletter åt jag och man kan äta upp till 24 st/dag. sen menade han ju på att jag har ju lite större kroppshydda;) och medicinen baseras ju på vikt också..man måste ju se till varje person menade han på, när man sätter in en dos.

PLUS att när jag skrev in mig på MVC så låg mitt tryck på 145/85-150/90 redan då..så att jag nu har detta tryck såg inte han som nåt katatrofalt högt för min del. Eftersom jag då, hade rätt högt redan innan. Jag skulle inte må bra av att få ett tryck på 130/60 tex, menade han på. Plus att flödet till moderkakan skulle antagligen minska rejält eftersom den är van vid ett visst flöde nu!

Jag hade lust att krama om honom för att han hade tittat ordentligt i min journal och inte gick efter nån jävla schablonsiffror som den andra verkade ha gjort!

Han tyckte inte heller det var nödvändigt att jag skulle komma tillbaka i helgen, som den andra hävdade att jag skulle..om jag ens skulle få komma hem!!

Jag har ju tid för TUL där imorrn och en läkartid, så han tyckte det räckte.

Antagligen så är det även han som kommer göra UL på mig imorrn, han trodde han jobbade då. :) Ja det hoppas jag, sa ja :)

 

Svårt att förklara i ord, men den här läkaren behövde jag verkligen få träffa, efter den andra nippriga! Så vid midnatt åkte vi ifrån DS och vi åkte hemifrån kl 11 på dan . Det var gott med ett besök på Max påvägen hem kan jag säga :D

Å för att inte tala om hur underbart det var att få lägga sig hemma i sin egen säng   

(Så nu går jag här hemma o yrslar igen för jag har höjt trandate dosen till 4 tabletter/dag nu. Å jag är ute på havet hela dagarna kan jag säga :/ Segt, då yrseln precis hade lagt sig. Men det är det värt om trycket nu bara kan gå ner!)

 

Hängde ni med ang min fredag?

 
 
Cornelia

Cornelia

13 februari 2011 20:38

Usch vilken dag du hade gumman :S
Alltså endel ska bara inte va läkare, blir så ARG över att höra sånt uruselt beteende och är man då allmänt sjukhusrädd oxå så blir det såklart sju resor värre! ILLA!
Men vilken tur att du sen fick en riktig dr och att det hela slutade med att du fick komma hem :)
Jobbigt det måste vara med din yrsel men som sagt, går det bara ner så.
Kraaam

http://www.anglavingarochappelskruttar.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bidrottning - 27 oktober 2011 17:59

http://vimsmaja.blogg.se    

Av bidrottning - 25 oktober 2011 09:44


Snart flyttar jag! Håll utkik efter den nya adressen .     ...

Av bidrottning - 24 oktober 2011 08:32


Nu behöver jag verkligen hjälp här inne. De har breddat  headern och jag behöver göra en ny design! Men kan jag det? NEJ! I need some help!! Please! Vill göra om den helt på en gång.   Någon som är duktig på att designa bloggar?   ...

Av bidrottning - 21 oktober 2011 18:20

Johan Alander..det var inte så länge sedan som jag fick upp ögonen för honom. Han var med på Efter 10 med Malou..vilken historia han berättade. Ingen lätt uppväxt där inte...Han har skirivit en bok också, om sin uppväxt, den är ett måste för mig att ...

Av bidrottning - 18 oktober 2011 11:35

Jag vill bara tipsa om en grejGroupon! En sajt där man kan få upp till 70% rabatt på allt mellan himmel o jord..från husgeråd till upplevelser.Som häromdagen tex..då fick jag ett erbjudande om en klippning,färgning/slingning & hårspa(huvudmassage mm)...

Ovido - Quiz & Flashcards