Miss bidrottning

Alla inlägg den 23 januari 2011

Av bidrottning - 23 januari 2011 18:43

Är detta ditt första barn, så kanske barnet nu lägger sig tillrätta med huvudet nedåt inför förlossningen. För omföderskor kan det ibland dröja ytterligare några veckor. När barnet väl lagt sig tillrätta så brukar det bli lättare att andas och har du haft magbesvär bör även det lätta nu. Däremot ökar trycket nedåt och symtom som stickande känslor i bäckenet kan uppträda.

Ditt barn är ungefär 30 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,2 kg. Huden börjar ändra färg från röd till rosa och kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Nu ökar inte mängden fostervatten längre utan ligger kvar på den här nivån fram till födseln. Den här veckan växer hjärnan mycket snabbt och barnets huvud ökar ca 9,5mm. Rörelserna i magen känns nu mer som rullningar än sparkar då det inte finns så mycket svängrum längre. Äntligen slipper du de där hårda träffarna mot revbenen.

Har du märkt att dina aktiviteter påverkar barnets beteende! Barnets aktivitetsnivå påverkas av hur mycket eller på vilka tider du äter, din kroppsställning och ljud från yttervärlden. Försök att ha en avslappnande stund varje dag, där du känner efter hur barnet rör sig. Din barnmorska kan tala om hur ofta du bör känna barnets rörelser. Ungefär sex rörelser per timme kan du förvänta dig, men inte under hela dygnets alla timmar.


Kommentar: Vaddå att jag ska känna "sex rörelser per timma, men inte under dygnets alla timmar" Nähä?? Under hur många timmar??

Det där tycker jag var förvirrande..o det här med rörelser hit o dit, det gör mig nojjig !! *gaaaah*
Hon är rätt lugn..kan ta många timmar innan jag känner av henne..o vissa dagar bara lätta buffar..vissa dagar lite mer..men det är inte så ofta. Jag tror det där med rörelserna är väldigt individuellt, de är ju egna små personer. Tror ni inte?

Men klart att man ska känna nåt varje dag ! Å det har jag gjort hittills iaf..men tar det flera timmar in på fm innan jag känner nåt så kan jag knappt koncentrera mig på annat, det är jobbigt !

Av bidrottning - 23 januari 2011 16:40

Nu var det några dagar sen jag skrev här men jag har varken haft lust eller ork...o inte tid heller kanske :)

Mamma kom ju hit i torsdags förmiddag, sen åkte hon hem idag vid 12 tiden ungefär. Så hon stannade lite längre än vad som var tänkt, men det var bara mysigt, jag gillade att ha henne här. Lite sällskap torsd-fred var ju aldrig fel!


Hon följde med mig in till Norrtälje i torsdags då jag skulle på den där panikångestgruppen för första gången, fast hon passade på att handla o gå på stan under tiden.

Gruppen håller ju på i 2 timmar och jag var nervös som en toka!! Som alltid då jag ska träffa nya människor och göra nåt för första gången, men det visade sig att jag inte var ensam om den känslan :)

Som jag befarade så fick vi presentera oss för varann och sen fick vi även interjuva varann o sen presentera den vi intervjuade för resten utav gruppen. Sånt där kommer jag aldrig lära mig att gilla! Det var det värsta jag visste i skolan och det värsta jag vet nu :) Men det gick bra ! Var ju inte så avancerat.

Sen är vi bara 6 stycken, 8 stycken med ledarna så det är ju ingen stor grupp.

Det kändes iaf bra, att prata med likasinnade! Alla konstiga känslor man kanse inte tar upp med vem som helst, som kanske ingen annan som inte haft panikångest skulle förstå, men här nickade alla igenkännande. Det var skönt och jag tror vi kommer lära mkt utav varann.

Den håller på i 11 veckor så jag kommer ju inte hinna vara med hela tiden ut, men det som hinns med är ju bättre än inget :)

I fredags sysslade vi med städning städning o åter städning här hemma..eller vi o vi..min kära mor! Som ärhelt underbar! Som hon slitit här hemma alltså! Men nu är det städat i minsta vrå och det känns så skönt. När jag satt här o tittade runt så började jag nästan grina, det kändes så skönt :) Haha!


I lördags vart det också städ och sy upp några gardiner som jag skulle ha upp i vardagsrummet.

det var ju även meningen att mamma skulle åka hem då men sen blev det att hon stannade kvar, Felicia kom också hit igår för de skulle ha fest hos hennes pappa så hon kunde inte vara där. Så igårkväll mös vi tillsammans här med ost, kex och nötter..riktigt mysigt. Dock väntade sängen redan 21.30 för mig, var så fruktansvärt trött!!


Idag åkte då mamsen hem och tog med sig Felicia till hennes pappa, för hon ville stanna hos han några dagar extra. Så hon kommer hit på tisdag, efter skolan istället. ja det kan bli lite hattigt ibland med veckorna, men samtidigt så tycker vi att hon är så stor nu så hon kan börja bestämma själv om hon vill stanna kvar längre hos den ena eller andra.

För mig passade det  rätt så bra just nu, för imorrn ska vi till Danderydssjukhus kl 14 för att titta på bebis igen :) Å dit får ju inte Felicia följa med så då slipper vi stressa hem till henne.

Åter till ultraljudet...jag har vetat om tiden i 3 veckor kanske, så ni kan ju tro att jag längtat efter den här dagen, och snart är den här !! :)

Ska bli roligt att höra på ett ungefär hur stor hon är..jag har ju fått för mig att hon ligger i den större ligan..men vet ju inte säkert.


Jaha ja, vad jag babblar på..men nu var det nog inte mera jag hade att säga..annat än att det är Solsidan ikväll igen :) älskar den serien.

Till middag blir det hemgjord pizza för vi hade kvar deg i frysen sen sist.


adios! Uppdaterar kanske med en bild på skönheten i magen imorgon  
  




Ovido - Quiz & Flashcards