Miss bidrottning

Alla inlägg den 6 september 2010

Av bidrottning - 6 september 2010 12:14

Äppelpaj är något som jag är svag för, helt ska det vara ett tjockt..frasigt täcke över äpplena.
Idag efter skolan, ska Felicia ha med sig en kompis hem, då kände jag för att bjuda dem på äppelpaj som mellis.
Jag=Johan bakar.:)


Jag googlade tidigare på äppelpaj och fick fram ett recept som lät himmelskt gott ! Även fast jag inte är överförtjust i mandelmassa, som det är i receptet så vet jag att det gör pajen så saftig !
Även denna gången, ingen direkt smak av mandelmassa tyckte jag.

Nu i hösttider tänkte jag dela med mig utav detta receptet !
Johan är just nu ute i hästhagen och plockar äpplen :)

Äppelpaj med mandelmassa

En supergod och superenkel paj, särskilt om man som jag gillar mycket täcke på pajerna. Det är en vanlig enkel smulpajsdeg med mandelmassa i.



Äpplen, så många du tycker att det ska vara, skalade och skivade eller i klyftor

150 g smör

3 dl vetemjöl

1 dl socker

100 g mandelmassa, riven

Lägg äpplena i en smord ugnssäker form. Blanda samman ingredienserna till en deg. Kavla eller kläm degen till ett täcke som läggs över äpplena. Grädda i 225 grader i 25 minuter. Ät med vaniljsås. Mums.

Ovido - Quiz & Flashcards