Miss bidrottning

Alla inlägg den 5 maj 2010

Av bidrottning - 5 maj 2010 22:17

Något jag kommer göra till helgen:Skiva el. hyvla potatis tunt och lägg på en plåt. Krydda med salt/peppar/paprikapulver eller grillkrydda (eller annan, i vårat fall, pointsfri krydda) och rosta i ugnen. Behövs ingen olja och resultatet blir att det smakar lite som chips.

Hur bra är inte det liksom?! En potatis har vi ju alla oftast råd med, i points alltså ;)


Ett annat bra tips:
Gör bitar av ett äpple, vänd bitarna i kanel och kardemumma. Kör sedan in de i ugnen på 200 grader, i ca 20 min till bitarna blivit mjuka. Servera med minikeso.
Mums!


Tips är taget från: http://ner40kg.blogg.se/category/recept.html

Smaskig pastasås, 3 points/portion

1 dl milda mat extra 4% (1,5 p)
60 gram lätt skinkost 4 % (1 p)
2 skivor skinka (0,5 p)

Rör ner skinkosten i milda mat extra. Tillsätt salt och peppar efter smak.
Skär skinkan i mindre bitar, häll i bitarna i såsen och värm upp tillsammans.

Hm, hur lång tid tog det att göra? Max fem minuter. HUR enkelt som helst.
Först tänkte jag att två sådana minifettsaker skulle smaka ganska trist, men det blev krämigt, smakrikt och jättegott. Man får ju både grädde, skinka och ost i såsen så det blir ju som sådan där carbonarasås.

Receptet är för en person och det blir väldigt mycket. Vill man göra för fler personer dubblar man ju bara upp det.
Helt klart värt pointsen!
Av bidrottning - 5 maj 2010 18:23

....blev det här idag !

Potatismoussaka á la viktväktarna 7 pp/port

Portioner: 6
Förberedelse: 15 min
Tillagning: 45 min
ProPoints/portion: 7

Ingredienser:
10-12 potatisar
1 dl köttbuljong (gjord på tärning och vatten)
360 g köttfärs
2 gula lökar
2 burkar krossade tomater
2 vitlöksklyftor
2 burkar Arlakökets lättcreme fraiche m paprika & chili
4 msk fond
2 tsk basilika
salt
svartpeppar

Beskrivning:
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skiva potatisen och lägg dem i en ugnssäker form och slå över den utblandade buljongen.
Sätt in potatisen i ugnen i ca 30 minuter.
Hacka under tiden löken, bryn den i en stekpanna tillsammans med färsen.
Häll påkrossade tomater, pressat vitlök, fraiche och fond.
Krydda efter smak.
Lägg köttblandningen över potatisen och grädda ytterligare 15 minuter.
Servera rätten tillsammans med en go, krispig sallad.

Receptet hämtade jag här: http://viktinfo.wordpress.com/

Jag har aldrig varit nåt direkt fan av moussaka, men den här lät så god så jag kunde ju inte motstå att testa den. Å den var verkligen super god !!

Mycket mat blir det också för få pp.



Av bidrottning - 5 maj 2010 10:45

God förmiddag på er !
Ännu en dag med den härliga gula på himlen  

Jag tänkte strax göra mig lite lunch och inta den utomhus med en nyinköpt Hänt Extra, kan inte bli så mycket bättre va?

Imorse fick jag en hjärnblödning eller nåt ! Fick iaf för mig att ta BÄGGE hundarna med på promenad..jo men tjeena Linda ! Smart drag !
Kopplena trasslade in sig i varann, när jag skulle ta upp skiten så skulle den ena gå iväg och de ville aldrig gå på samma sida samtidigt.
Hua vad jag svor &%¤#"%&&%&%&
Så nu hoppas jag att jag vinner budgivningen på Tradera för det här dubbelkopplet VILL jag ha !!
  
Hoppas ni får en riktigt fin dag !
Jag kommer in senare igen och lägger upp ett recept som jag ska testa idag   

Ovido - Quiz & Flashcards