Miss bidrottning

Alla inlägg under januari 2011

Av bidrottning - 11 januari 2011 13:52

att jag börjar bli kry??

Har fått behålla både frukost o lunch idag :) & inte nog med det!

Jag är riktigt SUGEN på SEMLA!

Semletider som väntar...  


  

Av bidrottning - 10 januari 2011 16:52

Jahopp, idag är karln åter tillbaka på jobbet, Felicias sista dag på jullovet.

Inatt sov jag som en påse skit igen, ont i ryggen o magen hur jag än ligger...riktigt drygt börjar detta bli !

I förmiddags kände jag mig ok, Felicia följde idag med till BM så hon fick lyssna på hjärtat :) en o annan spark hörde hon också.

Allt såg bra ut iaf och proteinet som visade sig som en +1 inne på förlossningen i söndags syntes det bara spår utav nu*toppen*


Magmåttet visade på 32 så jag följer den övre kurvan till punkt o pricka.


Jag frågade även henne om de här mensvärkarna o molande känslan jag har titt som tätt, men det var normalt enligt henne. Kroppens sätt att förbereda sig på.

Å så länge de går över med alvedon, värmekudde osv så är det ingen fara.

Jobbigt som tusan ändå!


Nu i eftermiddags så började jag känna mig fryssen igen, huvudvärk, blev dålig i magen och magknip. Jag vill bara bli pigg från detta nu, yoghurt börjar jag tröttna lite på kan jag säga ;)

Å nu känner jag mig så slut så orkar inte ha nån mat klar tills JOhan kommer hem heller, det gillar jag inte ! Vill ju att han ska slippa ställa sig vid spisen som varit igång sen 04.30..men jag pallar bara inte !

Det blir tidig kväller ikväll känns det som..fast jag skulle ju vilja se Familjen Annorlunda.


Av bidrottning - 9 januari 2011 13:29

Fy fan vilka dagar detta har varit !

För att inte prata om dödliga sjukdomar så är tamefan magsjuka det värsta man(jag) kan råka ut för!! Jag blir som ett barn på nytt...

 

Jag mår fortfarande illa, men har börjat känna hunger och får behålla det jag äter, bara att jag får en jäkla magknip efteråt.

Jag är fortfarande trött och matt, men tacka fan för det, har inte ätit sen i onsdags eftermiddag..så de 3 kilon jag gått upp i graviditeten har försvunnit, så nu har jag snarare gått ner nått kilo.

 

Sen den här jäkla yrseln som jag haft också, det började ju med det, några dagar innan magen satte fart..den kan jag också fortfarande känna av lite..men nu kan det ju lika gärna vara en biverkning utav medicinen jag äter..

 

Inatt var första natten jag kunde sova hyfsat också, riktigt skönt ! Annars har jag vankat mellan toan, sovrummet och soffan.

Jag kan nämligen inte ligga på våran madrass i sängen längre, får såna sammandragningar..ont i ländryggen..ja som mensvärk! *tempurmadrass är inte alltid bra*

Så därför har jag fått legat i soffan som är mjukare, men inte skön i längden kan jag meddela.

Men så kom Johan med den briljanta iden igår att vi kunde lägga på madrassen från gästsängen..å som jag sov ! Inte ont heller direkt..med hjälp utav värmekudden försvann det iaf.


Imorgon skulle min kompis från Falun ha kommit hit, men nu funkar ju inte det  Jag vill gärna orka göra lite mera än att ligga i soffan. Det känns så himla trist, nästintill deprimerande!! Vi träffas inte ofta o hon hade tagit ledigt från jobbet o allt !

 

Det här blev ett riktigt klagoinlägg..men det har inte varit annat sista dagarna heller...Read it or leave it!

Av bidrottning - 6 januari 2011 14:46

Kort inlägg..orkar inte mer än så.

Vilken jävla natt !! Mådde illa illa illa!! Å jag har inte lätt för att spy ska ni veta, en riktig fobi hos mig, även om den har blivit bättre mot när jag var liten..men vid 04 så gick det inte längre..men det som irriterar mig är att jag inte får upp nåt annat än slem*ursäkta infon*
När jag väl tar mig för att spy så kan det väl komma ordentligt då !
Så nu har jaf ätit ett par rostade mackor o blåbärssoppa, mår redan illa..men förhoppningsvis nå mer att spy upp!

 

Aldrig kul att få denna skiten..å än mindre när man har en livlig o sparkande bebis i magen ... Å jag vill verkligen slippa det här nu !!

Av bidrottning - 4 januari 2011 12:35

Jahopp, nu gick det inte att dra ut på det längre..idag ska jag hämta ut ångestdämpande medicin-setralin.

Jag var in och pratade med läkaren om det igår och jag förklarade mina besvär, den senaste tiden nån ångestattack varje dag. Det tär som fan på psyket !!

Eftersom jag fick förlossningsdepression med Felicia så vågar de inte chansa utan tycker det är bättre att sätta in denna medicin nu så jag blir lite starkare till förlossningen och därefter.


Vi hade en himla diskussion igår, jag som knappt vill ta alvedon nu!

Gillar inte att ta en massa tabletter annars heller, men allra helst nu!

Hade jag bara haft mig själv att tänka på så hade jag inte tvekat nu, så pass känner jag att jag behöver.

Men som läkaren sa, det är ju inte bra för bebisen med dessa attacker heller..o när jag var in på förlossningen häromdagen så kopplde de på en CTG o jag såg bebisen hjärtljud..när jag kände mig stressad låg de uppe runt 160..ända upp till 168..men tänkte jag på att slappna av gick de direkt ner till 142..145


Läkaren hade pratat med en massa gynekologer, andra läkare osv..de hade då kommit fram till att Setralin/Soloft var bäst för mig, det är tydligen mest forskat kring detta på gravida.

Det som kan ske är att barnet blir lite mer otröstligt efter 24 timmar efter födseln, snabb andad så den kan behöva hjälp med andningen. Men det händer ca 1-2% av alla barn och är inget som är farligt. Vid panikångestattacker påverkas 100% av alla barn och vid såhär mkt ångest som jag har nu så kan ju syresättningen till moderkakan bli sämre tex... Så jo, efter mycket om och men så ska jag börja äta! Men de fick mig inte längre än till lägsta dosen, 25mg fram till förlossningen så får vi se sen.




Av bidrottning - 3 januari 2011 09:24

Sen i lördags em har jag haft en riktig yrsel!

Det kom helt plötsligt då jag satt här i soffan..allt bara snörrade runt runt..riktigt obehagligt.

Jag fick lov att lägga mig ner och det försvann lika fort som det kom.

Men efteråt har jag känt mig allmänt lullig, lite småfull sådär.

Behövt konsentrera ögonen riktigt för att titta på ett speciellt föremål tex...det enda som hjälpt är att ligga ner.

Men igår kväll fick jag nog !! Sen så har jag ju havandeskapsförgiftning i bakhuvudet sen läkaren skrämde upp mig, så jag ringde in till förlossningen.

de tog mig verkligen på allvar och tyckte jag skulle komma in.

Så vid 16.30 igår bar det in till Danderyd..

Bland det första jag hörde när vi kom in var en bebis första skrik  riktigt mysigt
Strax därefter en mammas kraft o styrka i en krystvärk...inte lika mysigt ;)

 

Jag fick en riktig koll och det känns skönt !

Blodtryck, lämnade urinprov, blodprov och en läkare som klämde o tryckte på magen. Ja sen tog de hjärtljuden på bebban också..

De tog 3 rör med blod och jag måste säga att barnmorskan som tog det var värdelös!! Det brukar aldrig vara problem att ta på mig, hon fick ta på 3 ställen!

Men hon var trevlig, så det övervägde :)

De blodproven skulle ge minsta signal på havandeskapsförgiftning...

 

Vi fick vänta nån timme på de proven..innan hade vi fått reda på att det som visade nåt var att jag hade en 1a på proteinet..jag fick förklarat för mig att det inte behövde betyda nåt då man lättare släpper igenom äggvita då man är gravid men att det aldrig ska överskrida 1.

 

När väl proven kom kunde jag andas ut! De visade helt perfekt ! Läkaren såg riktigt lycklig ut :)

Men hon var lite sur på min BM som inte tagit nå urinprov sen v 12, på inskrivningen. Så de skulle skriva i min journal att det skulle göras varje gång nu.

 

Ja så såg min eftermiddag och kväll ut ! Vi var hemma runt 22 ungefär.

Hur såg er kväll ut? :)

 

Idag är det ett besök hos en annan läkare..ska jag börja med ångest/oro/depression medicin eller ej?? Ja det är frågan !!

Jag lider utav mkt sånt just nu men vill inte äta med bebban i magen, hela kroppen skriker NEJ !
Svårt..nästan omöjligt val !


Bebbans hjärtljud igår :)

  

Av bidrottning - 1 januari 2011 11:12

  
Nu börjar det bli viktigt att tänka på hållningen. Barnets tyngd kan kännas som den försvårar balansen och frestar på ryggen. Många kvinnor känner sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig. Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn. Känner du oro inför förlossningen bör du ta upp det på MVC.


Ditt barn väger ca 1,6 kg och är ungefär 27 cm långt från huvud till stjärt. Den tidiga kroppsbehåringen - lanugohår - börjar försvinna. Ibland kan fjuniga strån finnas kvar vid födseln, men de faller av under de första veckorna. Håret på huvudet blir tjockare och barnet öppnar och sluter sina ögonlock. Benmärgen har till uppgift att producera röda blodkroppar och tar nu över detta från levern. Skelettet hårdnar och lungorna, hjärna och muskler mognar ytterligare. En del barn börjar redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången. Det är den vanligaste och enklaste födelsepositionen. Hårda sparkar upp mot bröstkorgen och ett ökat tryck mot bäckenbotten, där barnets huvud pressar på, kan bli kännbart. Barnet är mycket medvetet om förvärkarna även om du inte märker dem.

  

Ovido - Quiz & Flashcards